Witam! Mam pomysł na założenie stowarzyszenia. Mam pomysł również na organizowanie kursów organizowanych w celu zarobkowym, które mogłyby pod tym stowarzyszeniem funkcjonować i dla ludzi zrzeszonych. Nie znam się na prawie. Czy prowadząc stowarzyszenie, można zarabiać? Przykład1: Stowarzyszenie organizuje festiwal, ja go prowadzę. Czy mogę żądać opłaty jako konferansjer? Przykład2: Stowarzyszenie "Domowe przedszkole". Osoba ze stowarzyszenia prowadzi płatne warsztaty dla maluchów, czy może pobrać opłaty? Jaki macie pomysł?
Jak masz wpisane w statucie, że prowadzisz działalność zarobkową wtedy możesz.
Tylko miesięcznie musisz więcej dokumentów składać - no i rozliczasz rocznie księgi handlowe z płaceniem podatku (w przypadku braku działalności zarobkowej cały dochód jest przeznaczony na cele statutowe - i podatku sie nie płaci.
Aby płacić ludziom za warsztaty itp (pensje, honoraria) nie musisz mieć jako stowarzyszenie wpisanej działalnosci zarobkowej - tylko w statucie opisane szczegółowo co stowarzyszenie ma robić. I źródła finansowania (np miesięczna składka na pokrycie kosztów). Musisz pamietać o wszystkich narzutach na płace, w zależności od umowy.
Jeżeli chcesz jednak wystawiać rachunki, faktury - to już to jest działalność zarobkowa.
jeżeli Ty masz być beneficjentem - dobrze jest, abyś nie była prezesem, który jednoosobowo podpisuje wszystkie dokumenty - bo podpisywanie umowy samej z sobą wygląda głupio.
A jak jest z finansami na stowarzyszenie? Z pozyskiwaniem środków unijnych? Z opłatami za lokum? To finansuje stowarzyszenie? Czy ze składek członkowskich?